IO1: Insamling av goda exempel
ANSTÄLLNING, INTELLEKTUELLA RESULTAT, UPPDATERING
Databasen för goda praxis i IO1 tillhandahåller relevant information – delad direkt av sina implementerare – om några av de mest intressanta, kreativa och innovativa tillämpningarna av digitala tjänster för att stödja vuxna användare att hitta nya karriärmöjligheter. Praxis har samlats in på europeisk nivå. Titta på videorna, följ länkarna och håll kontakten med oss för att få ytterligare information om praxis och deras påverkan på de berörda målgrupperna. Lista över insamlade goda praxis:
Titel på praxis: Pilotprogram som stödjer affärsplaner för unga arbetslösa, i åldrarna 18-29, med tonvikt på kvinnor
Land: Grekland
Genomförande organisation(er): Arbetsförmedlingsorganisationen för arbetskraft (OAED)
Kort beskrivning: Deltagarna i detta projekt hade möjlighet att få stöd till sina affärsplaner redan från inledningsstadiet, tack vare coacher och handledare som följde dem i att övervinna utmaningar och svårigheter. Genom flera rådgivningar och coachning inom entreprenörskap fick förmånstagarna möjlighet att utnyttja sin affärsidé med hjälp av en affärsmodell för att kunna skapa, distribuera och ta till vara på värde. Den elektroniska plattformen “OAED Business” (Modellering av programvara) skapades för att utbilda förmånstagaren inom ramen för “Business Model Canvas”.
Huvudmålgrupp: Unga vuxna (18-29 år) som söker anställning eller egenföretagande
Videointervju
Titel på praxis: Interaktivt yrkesvägledningsportal för tonåringar
Land: Grekland
Genomförande organisation(er): Nationella organisationen för certifiering av kvalifikationer och yrkesvägledning (EOPPEP)
Kort beskrivning: Praxis syftar till att stödja unga vuxna att uppnå ökad självkännedom och stärka sin professionella personlighet, tack vare stödet från ett digitalt verktyg för yrkesvägledning (en professionell beslutstest, en professionell intresstest och en professionell värdestest).
Huvudmålgrupp: Tonåringar och unga människor som söker att utforska sina intressen och arbetsvärden enligt vilka de kommer att leda till utbildnings- och yrkesval.
Videointervju
Titel på praxis: “Portal för livslång vuxenkarriärsutveckling”, On-line karriärvägledningsverktyg.
Land: Grekland
Genomförande organisation(er): Nationella organisationen för certifiering av kvalifikationer och yrkesvägledning (EOPPEP)
Kort beskrivning: Denna praxis bygger på tillämpningen av ett vägledningsverktyg, vars huvudsakliga mål är att utforska individens förmåga att fatta rätt karriärval.
Huvudmålgrupp: Arbetslösa vuxna som söker nya karriärmöjligheter på grund av förändringar på arbetsmarknaden och yrken som efterfrågas av arbetsgivare. Dessa personer behöver yrkesvägledning.
Videointervju
Titel på praxis: OAED/COURSERA-PROGRAMMET
Land: Grekland
Genomförande organisation(er): Arbetsförmedlingsorganisationen för arbetskraft (OAED)
Kort beskrivning: Denna praxis bygger på ett partnerskap mellan OAED och den onlinebaserade läroplattformen Coursera, med syfte att ge 50 000 registrerade arbetssökande gratis tillgång till Courseras online-läroplattform. Genom OAED/Coursera-programmet fick arbetssökande som var registrerade hos OAED gratis tillgång (fram till den 15 februari 2021) till:
- ett antal onlinekurser med videor med undertexter på grekiska, samt
- ett ytterligare antal onlinekurser på engelska.
Titel på praxis: OAED/GOOGLE HELLAS
Land: Grekland
Genomförande organisation(er): Arbetsförmedlingsorganisationen för arbetskraft (OAED) och Google Grekland
Kort beskrivning: I mars 2020 undertecknade Google Grekland och OAED ett avtal om att kostnadsfritt erbjuda distansbaserad yrkesutbildning till 3 000 registrerade arbetslösa förmånstagare, i åldrarna 18-29 år, med det primära målet att stärka deras digitala färdigheter och mer specifikt, färdigheter inom området Digital marknadsföringsprinciper.
Huvudmålgrupp: Arbetssökande som är registrerade hos OAED.
Videointervju
Titel på praxis: Program för socio-yrkesmässig integration “Arbeta i grannskapen”
Land: Spanien
Genomförande organisation(er):
- Offentlig arbetsförmedling
- Barcelonas stadsråd
- Barcelona Activa
- Genomförande av individuella handledade inkluderingsresor till arbete.
- Utbildningsaktiviteter
- Stöd för inkludering i arbetslivet
Titel på praxis: AssessoramentRomi
Land: Spanien
Genomförande organisation(er): Romani Association of Women Drom Kotar Mestipen
Kort beskrivning: Organisationen “Drom Kotar Mestipen” är belägen i stadsdelen Bon Pastor i Barcelona. Den arbetar främst för att uppnå jämlika möjligheter och resultat för romska kvinnor och deras gemenskap ur ett genusperspektiv. Organisationen erbjuder digitala kunskapssessioner där kvinnor förvärvar färdigheter inom informations- och kommunikationsteknik för att förbättra sin yrkesmässiga situation. Många tjänster och aktiviteter levereras online, eftersom målgruppen kommer från hela Katalonien.
Huvudmålgrupp: Roma-kvinnor utan akademiska kvalifikationer på gräsrotsnivå.
Videointervju
Titel på praxis: MyCompetence
Webblänk: mycompetence.bg
Land: Bulgarien
Genomförande organisation(er): Bulgarian Industrial Association – Union of the Bulgarian Business
Kort beskrivning: MyCompetence, utvecklad av Bulgarian Industrial Association, är en onlineplattform inom området för humanresurshantering och -utveckling. Den erbjuder kompetensprofiler, arbetsbeskrivningar, bedömningsverktyg, e-lärande-resurser och andra specialiserade tjänster för bedömning och utveckling av arbetskraftens kompetenser. MyCompetence ger information till dem som söker jobb om vad arbetsmarknaden och arbetsgivare letar efter. Den erbjuder kandidater till ett jobb verktyg för att bedöma, jämföra och utveckla sina kompetenser så att de matchar kraven för jobbpositionen inom en viss sektor. Den tillhandahåller också arbetsgivare med instrument för att bedöma jobbkandidater, företagspersonal samt onlineinstrument för att utveckla arbetskraften.
Huvudmålgrupp: Arbetslösa vuxna; vuxna som letar efter nya karriärmöjligheter; användare i missgynnade områden; företag, arbetskontor.
Videointervju
Titel på praxis: ASSO – ISA
Land: Italien
Genomförande organisation(er): Kommunen Pordenone – Roma Capitale (sedan 2019)
Kort beskrivning: Verktygen A.S.S.O. (Sustainable Social Activation Employability) och ISA (Autonomy Development Indicators), genom användningen av en webbplattform, underlättar samarbete inom integrerad förvaltning av arbets- och socialtjänster genom en process för kvalitativ profilering inom områden för nackdel och sårbarheter.
Verktygen har utvecklats av kommunen Pordenone, som har gjort dem tillgängliga för andra lokala myndigheter. Roma Capitale undertecknade exploateringsavtalet år 2019.
Huvudmålgrupp: Arbetslösa vuxna som vill närma sig eller återvända till arbetsmarknaden.
Videointervju
Titel på praxis: DIGITALA VERKTYG SOM STÖDJER ROMA CAPITALE KARRIÄRVÄGLEDNINGSNÄTVERKET (WEBBINAR, KARRIÄRVÄGLEDNINGSPAKET)
Land: Italien
Genomförande organisation(er): Roma Capitale Career Guidance Network
Kort beskrivning: ROMA CAPITALE främjar tillgången till arbetsmarknaden genom att stödja en bättre användning av digitala verktyg för att ytterligare öka personlig autonomi i jobbsökande och kännedom om lokala tjänster och arbetsmarknaden. Bland de olika aktiviteterna kan nämnas: regelbundna online-seminarier om vägledningsfrågor, lokala tjänster för att främja autonomi och anställningsbarhet, fördjupad studie av framväxande yrken och tillvägagångssätt för arbetsmarknaden; aktiva och passiva tekniker för jobbsökning, även på engelska.
Huvudmålgrupp: Medborgare i skolåldern och arbetande ålder; Ungdomar; Vuxna; Migranter
Videointervju
Titel på praxis: SORPRENDO
Land: Italien
Genomförande organisation(er): Pluriversum
Kort beskrivning: Denna praxis bygger på en innovativ teknologisk plattform för karriärvägledning, utformad för att hjälpa människor att fatta ansvarsfulla beslut för sin framtid. Genom användning av specifika verktyg kan du utforska dina intressen, preferenser, färdigheter och en databas med detaljerade flikar om över 450 karriärvägar. Programvaran gör det möjligt för dig att identifiera studie- och arbetsmål och bygga handlingsplaner för att uppnå dem.
Huvudmålgrupp: Medborgare i skolåldern och arbetsför ålder, med fokus på personer med låg utbildning, första arbetslivserfarenhet och långtidsarbetslösa vuxna.
Videointervju
Titel på praxis: EU Skills Profile Tool för tredjelandsmedborgare
Land: Italien
Genomförande organisation(er): C.O.L. CAREER GUIDANCE SERVICES; SIPROIMI-center
Kort beskrivning: Ett digitalt verktyg stöder tredjelandsmedborgare genom tjänster som hjälper medborgare från länder utanför EU att använda det i en intervju för att producera en profil över sina färdigheter med avsikt att:
- stödja ytterligare bedömning
- skapa en grund för vägledning
- identifiera behov av kompetensutveckling
- stödja jobbsökning och matchning
Titel på praxis: “Passaporte Qualifica”
Land: Portugal
Genomförande organisation(er): ANQEP (National Agency for Qualification and Vocational Education and Training)
Kort beskrivning: Qualifica Passport är ett tekniskt instrument för att registrera kvalifikationer och kompetenser som vuxna har förvärvat eller utvecklat under livet och för att ge vägledning för lärande. Baserat på tidigare uppnådda resultat och den vuxnas förvärvade färdigheter kan denna plattform simulera flera möjliga kvalifikationsvägar för att erhålla nya kvalifikationer och/eller skol- och yrkesmässig progression. Med Qualifica Passport är det möjligt att få användbar och relevant information för att kunna organisera den redan tagna vägen och, baserat på detta, identifiera de alternativ som finns tillgängliga för att uppnå den utbildnings- och yrkesmässiga progression som den vuxne önskar.
Huvudmålgrupp: Personer som är 18 år eller äldre och som vill förbättra sin kvalifikation, särskilt genom att slutföra sin gymnasieutbildning och/eller erhålla en yrkeskvalifikation. Det är också avsett för unga människor (15 till 29 år) som riskerar att bli socialt utestängda (unga NEET).
Videointervju
Titel på praxis: Sysselsättningsobservatoriet vid EPATV
Land: Portugal
Genomförande organisation(er): EPATV
Kort beskrivning: Sysselsättningsobservatoriet vid EPATV syftar till att säkerställa den professionella integrationen av yrkesutbildade studenter och arbetslösa alumner. Det främjar yrkesvägledning och anställbarhet genom analys och spridning av yrkes- och utbildningsmöjligheter via Facebook, e-post eller telefon.
Huvudmålgrupp: Studenter i sista året som letar efter sitt första jobb och arbetslösa alumner som letar efter nya möjligheter.
Videointervju
Titel på praxis: CLDS 4G (Lokala sociala utvecklingskontrakt) – Vila Verde
Land: Portugal
Genomförande organisation(er): A Casa do Povo de Ribeira do Neiva (CPRN) – Privat Institution för Social Solidaritet (IPSS)
Kort beskrivning: Detta projekt avser att vara ett verktyg för att bekämpa social utestängning, baserat på en närhetsinriktad intervention genom olika åtgärder i samarbete med lokala enheter, med syftet att öka anställningsbarhet och yrkesmässig, social och personlig integration. Projektet använder sociala medier (Facebook och Instagram) för att annonsera sina tjänster, publicera jobberbjudanden och dela goda exempel på anställning/entreprenörskap.
Huvudmålgrupp: De arbetslösa och lokala arbetsgivare; Unga människor i övergången till aktivt liv eller i riskzonen att sluta skolan; Sårbara familjer.
Videointervju
Titel på praxis: GIP (Kontor för yrkesmässig integration)
Land: Portugal
Genomförande organisation(er): IEFP (Institutet för sysselsättning och yrkesutbildning)
Kort beskrivning: IEFP tillhandahåller en rad stöd- och incitamentsåtgärder för anställbarhet för de mest missgynnade eller mest sårbara: personer med funktionsnedsättning, migranter, som är fallet med IEC, IEC + åtgärder (anställnings-/integrationsåtgärder), återgångsåtgärder, bland annat. Här spelar GIP en ledande roll eftersom de är närmare och har bättre kunskap om verkligheten och egenskaperna för varje plats. IEFP har också åtgärder för att stödja territorial yrkesmässig rörlighet genom användning av webbplatsen (iefponline).
Huvudmålgrupp: Arbetslösa ungdomar och vuxna på sin väg till integration eller återintegration på arbetsmarknaden.
Videointervju
Titel på praxis: Se jobben!
Webblänk: profesii.info
Land: Bulgarien
Genomförande organisation(er): Business Foundation for Education – FBO
Kort beskrivning: Baserat på idén om att skugga jobb ger plattformen “Se jobben!” användarna möjlighet att virtuellt “möta” representanter från olika yrken, att undersöka deras jobb noggrant och bekanta sig med dess karaktärsdrag, krav, färdigheter, förmågor och trender. Denna approach följer den globala trenden för online självvägledning genom videoberättelser och matchning. Plattformen erbjuder en online-matchningsenkät, artiklar och relaterade videor.
Huvudmålgrupp: Ungdomar som har tagit examen från gymnasiet eller personer utan yrkeserfarenhet och brist på yrkesvägledning.
Videointervju
Titel på praxis: DECENT – Digitala strategier för förbättring av grundläggande färdigheter bland vuxna som en chans att bekämpa funktionsnedsättning av läsförmågan
Webblänk: decent.erasmus.site
Land: Bulgarien
Genomförande organisation(er): Znam i moga Ltd. – ledande partner i DECENT Erasmus+ projektet
Kort beskrivning: Huvudmålet med projektet är att bekämpa funktionsnedsättning av läsförmågan bland lågutbildade vuxna som riskerar att hamna utanför samhället. Målet uppnås genom utvecklingen av två online-sektioner – för utbildare och deltagare. Kursen “Decent Life without Illiteracy” och e-verktyget/e-lärandeplattformen erbjuder en anpassad ram för dialog och samarbete för att utrota funktionsnedsättning av läsförmågan med hjälp av digitala verktyg och inkluderar användbart och aktuellt innehåll.
Huvudmålgrupp: Lågutbildade vuxna som riskerar att hamna utanför samhället.
Videointervju
Titel på praxis: Parent Bank Project
Webblänk: https://knowandcan.com/en/projects/adult/parentbank-project.html
Land: Bulgarien
Genomförande organisation(er): Znam i moga Ltd.
Kort beskrivning: Parent Bank-projektet syftar till att bidra till den socioekonomiska stärkningen och inkluderingen av ensamstående föräldrar med låg inkomst och låg utbildning genom att sätta upp följande mål:
- Stödja ensamstående föräldrar med låg utbildning/kvalifikationer att förvärva och utveckla grundläggande färdigheter och nyckelkompetenser, initiativförmåga, entreprenöriellt tänkesätt och färdigheter;
- Utöka kompetensen hos yrkesverksamma som stöder ensamstående föräldrar i undervisningen av räknefärdigheter, entreprenörskap och digitala färdigheter;
- Uppmuntra ensamstående föräldrar med låg utbildning/kvalifikationer att utveckla och uppgradera sina läs-, skriv-, räkne-, digitala och entreprenöriella kompetenser;
- Främja tillgång för ensamstående föräldrar med låg inkomst till barnomsorg och andra tjänster som kan underlätta/stödja deras inträde på arbetsmarknaden eller vidareutbildning.
Titel på praxis: MYWORK
Webblänk: www.mywork.bg
Land: Bulgarien
Genomförande organisation(er): MyWork.bg
Kort beskrivning: Projektet MyWork.bg startade 2020 och släpptes offentligt i början av 2021 med tanken att ständigt utvecklas och hjälpa människor som arbetar eller letar efter nya jobbmöjligheter samt erbjuda all slags juridisk assistans inom arbetsmarknaden.
Huvudmålgrupp: MyWork riktar sig till alla som arbetar, både de som står inför att börja arbeta och alla yrkesverksamma som följer arbetslagarna.
Videointervju
Titel på praxis: ESKILL och DIGITAL KOMPETENS
Land: Italien
Genomförande organisation(er): Fondazione Mondo Digitale – ROMA CAPITALE C.O.L. NETWORK
Kort beskrivning: Som tidigare nämnts kan användningen av digitala teknologier vara svår för vissa medborgare. Användningen av lättillgängliga plattformar har möjliggjort deltagande från fler personer på olika nivåer. Användaren leds steg för steg till förvärvande av användbara kunskaper och färdigheter som behövs för digital kommunikation.
Huvudmålgrupp: Unga och vuxna arbetslösa och/eller i riskzonen för social utestängning med liten eller ingen förmåga att använda grundläggande digitala verktyg (användare identifierade inom nätverket av karriärvägledningscenter).
Videointervju
Titel på praxis: Distansbaserad process för yrkesbedömning
Land: Lettland
Genomförande organisation(er): Social Integration State Agency
Kort beskrivning: Yrkesbedömningsprocessen (upp till 10 dagar) är en tjänst för att utvärdera varje klientens hälsotillstånd, intressen, kunskaper, färdigheter, motivation etc. för att rekommendera det mest lämpliga yrkesrehabiliteringsutbildningsprogrammet så att klienten kan skaffa sig ny kvalifikation och framgångsrikt integrera sig på arbetsmarknaden och vara ekonomiskt och socialt aktiv. Med starten av pandemin har denna tjänst blivit distansbaserad och säkerställer att alla aktiviteter, konsultationer och utvärderingar utförs online.
Huvudmålgrupp: Arbetsföra personer (15-64 år) med funktionsnedsättning (alla typer) eller med risk att få funktionsnedsättning.
Videointervju
Titel på praxis: RTU Virtuell karriärdag 2021
Land: Lettland
Genomförande organisation(er): Riga Technical University, Career Support and Services Unit, Student Service Department.
Kort beskrivning: Årets virtuella evenemang samlade 75 företag och organisationer samt cirka 1 400 deltagare. Eftersom evenemanget hölls online var det tillgängligt från hela Lettland och utomlands. Varje företag hade sin virtuella monter med olika typer av information i text-, bild- och videformat. Företagens representanter erbjöd individuella videokonversationstider, som behövde bokas i förväg. Det fanns också möjlighet att starta en chatt: för studenter med alla företag och för företag med alla deltagare. Det fanns parallella program med 9 webbinarier ledda av stödjande företag och gästföreläsare. Arrangörer och företag höll olika tävlingar i sina virtuella montrar med möjlighet att vinna priser för de mest aktiva deltagarna.
Huvudmålgrupp: Unga i åldrarna 19-23 år. Studenter, gymnasieelever och andra intresserade.
Videointervju
Titel på praxis: E-learning-moduler: Att skriva ett personligt brev och förbereda sig inför en anställningsintervju samt Hur man utvecklar en effektiv jobbsökningsstrategi
Land: Lettland
Implementerande organisation[er]: Statens arbetsbyrå, Republiken Lettland
Kort beskrivning: E-learning-modulen “Att skriva ett personligt brev och förbereda sig inför en anställningsintervju” består av 2 delar. Den första delen handlar om innehållet och tekniska aspekter av personliga brev och fokuserar på motivation, hur och var den kan hittas, vad som är viktigt i ett personligt brev, hur man förutser arbetsgivarens förväntningar, hur man strukturerar och utformar ett personligt brev. Självbedömningsverktyg för motivation och exempel på personliga brev ingår. Den andra delen fokuserar på anställningsintervjun: vad som är viktigt att förbereda inför en intervju, information om lämplig klädkod och utseende ingår, hur man presenterar sig själv och skapar en positiv bild, hur man övervinner psykologiska hinder och vad man ska göra efter intervjun. Interaktiva tematiska dialoger ingår. Självbedömning inom dessa ämnen tillhandahålls.
E-learning-modulen “Hur man utvecklar en effektiv jobbsökningsstrategi” hjälper till att utveckla metoder för jobbsökning, hur man strukturerar jobbsökningen steg för steg, hur man prioriterar aktiviteter inom jobbsökning och utvecklar en jobbsökningsplan. Modulen består av 3 delar: jobbsökning, tidsplanering och hantering av stress. Modulen hjälper till att utforska och förbättra jobbsökningstekniker, att vara effektiv vid tidsplanering under jobbsökningen och att hantera den stress som kan uppstå vid arbetslöshet och under jobbsökning. Modulen innehåller teoretiska frågor, ljud- och videomaterial samt simuleringar av dialoger. Självbedömning inom dessa ämnen tillhandahålls.
Främsta målgrupp: Arbetslösa, arbetssökande och personer som löper risk att bli arbetslösa på arbetsmarknaden
Videointervju
Titel på praxis: CV.lv online jobbportal
Land: Lettland
Genomförandeorganisation(er): CV-Online Latvia SIA, privat anställningsstödtjänst
Kort beskrivning: CV.lv är en onlinekälla där varje arbetssökande kan skapa sin egen CV (tillsammans med råd om hur man gör det) och uppdatera informationen när som helst. Alla publicerade CV:er är tillgängliga för arbetsgivare, så portalens söksystem fungerar både för användare att hitta ett lämpligt jobberbjudande och för arbetsgivare att hitta den bästa anställda.
Profilinställningar gör det möjligt att markera potentiella arbetsgivares verksamhetsområden som användaren är mest intresserad av och få meddelanden om lediga platser. På så sätt kan användaren vara säker på att han/hon inte missar ett lämpligt jobberbjudande. Portalen erbjuder användning av ett söksystem där varje arbetssökande kan hitta jobbannonser utifrån olika kriterier som plats, kategori (verksamhetsområde), minimilön och språkkrav. Genom att fylla i informationen korrekt i profilen och själva CV:t kan användaren vara säker på att arbetsgivaren i det positiva fallet också kan kontakta honom/henne för en anställningsintervju.
Målgrupp: Arbetssökande och arbetsgivare.
Videointervju
Titel för metoden: Onlineplattformen startdesign.lv – onlinekurs om design thinking och digitala böcker för Design och teknik
Land: Lettland
Genomförande organisation[er]: IT Education Foundation
Kort beskrivning: Startdesign.lv är en onlineplattform för alla som vill lära sig om design thinking. Denna metodik är mycket populär och används för närvarande inte bara inom informationsteknikföretag utan också inom andra områden som kräver utveckling av nya produkter, idéer och tillvägagångssätt. Plattformen kan också användas av lärare och elever och kommer att vara mycket användbar inom olika ämnen (särskilt inom Design och teknik) i kontexten av förbättrat undervisningsinnehåll och tillvägagångssätt som gradvis införs i alla skolor i Lettland från och med september 2020.
Primär målgrupp: Elever, lärare och andra personer som är intresserade av att utveckla sina färdigheter inom teknik och design.
Videointervju
Titel på metoden: Den yrkesmässiga utforskningssmotorn: Designa framtiden
Land: Portugal
Genomförande organisation(er): Better Future
Kort beskrivning: Plattformen Designa framtiden möjliggör att öka tillfredsställelsen och de akademiska resultaten som kommer av ett medvetet och korrekt val (unga människor gör ibland dåligt informerade beslut som inte motsvarar deras anlag eller yrken), vilket bidrar till att minska avhoppet från studierna, vilket i sin tur ökar möjligheterna att få anställning.
Den främsta målsättningen med plattformen är att hjälpa unga människor i beslutsfaser att välja utbildningsområde, kurs eller yrke för att fatta ett mer informerat och tydligt beslut om sin framtid. Den erbjuder online-resurser för yrkesmässig vägledning som syftar till att främja självkännedom och förmågan att reflektera över personlighetens egenskaper, värderingar, intressen och färdigheter samt hjälpa till att identifiera yrkesaktiviteter som motsvarar det yrkesmässiga profil. Plattformen är gratis att använda och erbjuder 250 videointervjuer med yrkesverksamma från olika områden samt vägledning för elever i årskurs 9 och 12 samt universitetsstudenter.
Främsta målgrupp: Elever i årskurs 9 och 12 samt universitetsstudenter.
Video intervju
Title of the practice: Exakt rekrytering
Country: Sverige
Implementing organization[s]: Assessio & Adecco
Short Description: Praktiken består av en online-screeningsprocess av kandidater och innefattar användning av MAP- och Matrigma-tester för att bedöma personlighet och arbetsprestation hos sökande, oavsett deras bakgrund, ålder eller kultur. Testerna gör det möjligt för individer att:
- Förstå olika färdigheter och förmågor som kan utvecklas
- Få en förståelse för sambandet mellan deras egna förmågor och de krav som ställs på arbetsmarknaden
- Få bättre självinsikt
Title of the practice: KOMVUX eller Kommunal vuxenutbildning
Country: Sverige
Implementing organization[s]: Borås kommun
Short Description: KOMVUX eller Kommunal vuxenutbildning erbjuder en mångfald av studiemöjligheter. Personer som uppfyller anmälningskraven kan ta en eller flera kurser samtidigt. Syftet är att utbilda individerna för att kvalificera dem att fortsätta sina studier på högskola eller yrkesskola eller att börja arbeta.
Kurserna och handledningen genom läroprocessen täcks av den lokala kommunen som väljer kurserna utifrån sina behov och budget. Studenterna bedöms för varje avslutad kurs. För studenter som redan har utbildning eller arbetslivserfarenhet kan deras kunskaper valideras för att de snabbt ska kunna avsluta sina studier och börja arbeta.
Main Target Group: Vuxna över 20 år, lokala företag som söker specifika kompetenser, individer som söker möjligheter till kompetensutveckling, omskolning och anpassning till förändringar på arbetsmarknaden.
Videointervju
Titel på initiativet: Jalla tala svenska
Land: Sverige
Genomförande organisation[er]: Lernia AB
Kort beskrivning: Jalla tala svenska är ett TV-program där utländska personer får öva på svenska samtidigt som de lär sig om den svenska arbetsmarknaden av pedagoger och experter. I programmet “Olika vägar till drömjobbet” får deltagarna möta etablerade yrkespersoner och lära sig hur de hittade sina drömjobb. Programmen i Jalla tala svenska är informativa och inspirerande med fokus på jobb och arbetsmarknaden.
Huvudmålgrupp: Unga vuxna eller vuxna som har frågor om sin framtid eller om utvecklingen på arbetsmarknaden för att vägleda dem i sitt val av inriktning; vuxna med låg utbildningsnivå, minoritetsgrupper och nyanlända.
Videointervju
Titel på initiativet: Loop4biz.com
Land: Sverige
Genomförande organisation[er]: Loop personal development services AB
Kort beskrivning: Ta bort interna hinder och koppla sömlöst samman anställda över platser, grupper och funktioner. Erbjud en P2P-plattform där användare kan nå ut till sina kollegor för att få hjälp och dela kunskap. Verktygen syftar till att göra omskolning och kompetensutveckling engagerande, skalbara och effektiva. Det syftar också till att skapa lärandenätverk inom företagen, då anställda kan nå ut till kollegor över organisatoriska och geografiska gränser för att skaffa nya färdigheter och dela med sig av de färdigheter de har. Loop bidrar till en hälsosam företagskultur där anställda är uppkopplade, delar kunskap och bidrar till organisationens välmående.
Huvudmålgrupp: Företag över hela världen som kämpar med att utveckla de färdigheter de behöver för att kontinuerligt vara konkurrenskraftiga; individer som söker möjligheter till kompetensutveckling, omskolning och skolning för att anpassa sig till förändringar på arbetsmarknaden.
Videointervju
Titel på initiativet: DIAGORIENTE – Designa din framtid
Land: Frankrike
Genomförande organisation[er]: ID6 – Stöttad av regeringens tjänster och Högkommissionen för kompetens och inkludering genom sysselsättning – Arbetsmarknadsdepartementet.
Kort beskrivning: DIAGORIENTE är en pedagogisk enhet baserad på en digital applikation som hjälper unga vuxna i konstruktionen av sin yrkesmässiga orientering. Verktyget hjälper unga vuxna genom datorspel att anta en metod för att analysera sina erfarenheter för att “översätta” dem till kompetenser.
Det erbjuder:
Värdering av alla kompetenser med hjälp av en kompetenskarta (integrerad i Rectec-kartan)
Karriärvägar som föreslås baserat på intressen
Valda fördjupningar som ger mening i ungdomens integrationsväg och berikar konstruktionen av deras yrkesmässiga orientering
Möjligheten att be om en rekommendation för att ge erkännande åt sina erfarenheter
Huvudmålgrupp: Unga vuxna och ungdomar; Ungdomar som varken är i utbildning, träning eller anställning (NEET); Gymnasieelever under hela sin utbildning; Frivilliga i civil tjänstgöring eller annan form av engagemang.
Videointervju (länk): Videointervju
Titel på initiativet: Emploi Store
Land: Frankrike
Genomförande organisation[er]: Franska nationella arbetsförmedlingen (Pôle Emploi)
Kort beskrivning: Emploi Store erbjuder tillgång till över 300 tjänster och applikationer. Dessa är kostnadsfria och tillgängliga från datorer, surfplattor och smartphones. Med bara några klick hittar arbetssökande den tjänst som bäst passar deras behov. Tanken är att erbjuda en mängd digitala verktyg för att hjälpa arbetssökande i deras sökande. Vissa lösningar har utvecklats av Pôle Emplois anställda genom ett intraprenöriellt modell. Andra kommer från olika offentliga operatörer eller privata företag. Bland de digitala tjänsterna relaterade till anställning och utbildning finns innovativa verktyg som virtuella mässor, olika seriösa spel, quiz, Mooc, e-learning-moduler och virtuella verklighetsjobbintervjuer.
Huvudmålgrupp: Alla arbetssökande
Videointervju
Titel på initiativet: WILBI – Appen för jobbupptäckt
Land: Frankrike
Genomförande organisation[er]: WILBI
Kort beskrivning: En app för jobbupptäckt som hjälper unga vuxna (som är osäkra) i deras karriärorientering genom immersiva minivideor som visar yrkenas vardag på ett realistiskt sätt och i berättelseformat, precis som på sociala nätverk. Varje yrke representeras av en passionerad yrkesperson som visar och förklarar sin vardag i korta videor som skickas till användarna under dagen och veckan (uppdrag, arbetsmiljö, verktyg, anställda osv.). Vi får se verkligheten i arbetet, fördelarna såväl som nackdelarna… kort sagt: verkliga livet! Det finns även jobbeskrivningar tillgängliga.
Huvudmålgrupp: Unga vuxna eller vuxna som har frågor om sin framtid eller om utvecklingen på arbetsmarknaden för att vägleda dem i sitt val av inriktning.
Videointervju
Här är översättningen till svenska med bibehållen HTML-kod:
Titel på initiativet: Zoom2Choose
Land: Frankrike
Genomförande organisation[er]: EuroCordiale-partnerskapet – Utmärkt som “Success Story” av Europeiska kommissionen
Kort beskrivning: Zoom2Choose är ett vägledningsverktyg som gör det möjligt för unga människor att ändra sina föreställningar och göra relevanta val. Det låter dem utforska sina intressen, utveckla sin uppfattning om yrken, lära sig att fatta val och upptäcka jobb. Verktyget består av 120 fotografier uppdelade i åtta tavlor som visar professionella situationer och två tavlor som illustrerar avkontextualiserade aktiviteter. På varje tavla måste fotografierna rangordnas efter preferens (aktivitet som intresserar dig mest, aktivitet som intresserar dig minst). Åtta tavlor visar professionella situationer och två visar avkontextualiserade aktiviteter. Syftet är att ge möjlighet att framhäva aktiviteter som intresserar ämnena, även om de kanske avvisar yrkessektorer där samma aktiviteter finns.
Huvudmålgrupp: Unga människor och unga vuxna – särskilt riktat mot personer som har svårigheter med att skriva och läsa.
Videointervju
Titel på initiativet: Labour Market Internet Guide
Land: Slovakien
Genomförande organisation[er]: Centrala kontoret för arbete, sociala frågor och familj i Slovakien
Kort beskrivning: På den onlineplattformen stöds rådgivare i att ge individuell vägledning, till exempel genom att använda ett online självvärderingsverktyg som används för att gemensamt reflektera med klienterna om deras personliga förmågor och ambitioner. Jobbplacering underlättas också genom att koppla samman personliga klientprofiler med en databas över lediga jobb. Plattformen utnyttjar digital teknik fullt ut med olika databaser, ett självvärderingsverktyg, skapande av en personlig profil online, förinspelat videomaterial om yrken kopplat till text och illustrativa bilder. Användarna har även möjlighet att använda ett online verktyg för karriärvägledning (Job Compass) för att hjälpa dem hitta rätt anställningsväg.
Huvudmålgrupp: Sysselsatta vuxna som letar efter en karriärförändring; vägledare; skolelever/föräldrar; arbetslösa.
Videointervju
Titel på initiativet: GOAL (Vägledning och orientering för vuxna studerande)
Land: EU
Genomförande organisation[er]: Flamländska regeringens utbildnings- och utbildningsdepartement (Belgien) tillsammans med partners från Tjeckien, Island, Litauen, Nederländerna och Slovenien
Kort beskrivning: GOAL var en vägledningspilot som riktade sig till vuxna utan gymnasieutbildning (ISCED-nivå 3). Det testade hypotesen att en vägledningstjänst som fokuserade på behoven hos lågutbildade vuxna kan hjälpa till att öka deltagandet av denna grupp i utbildning och träning. Var och en av de sex partnerländerna genomförde pilotprojekt med nya vägledningsmodeller på två eller flera programplatser för specifika målgrupper inom den lågutbildade vuxenpopulationen.
Huvudmålgrupp: Tidiga skolavhopp, migranter, vuxna med kriminellt register, arbetslösa arbetssökande, vuxna med låga grundläggande färdigheter, personer över 50 år, sårbara vuxna som möter flera hinder för att göra framsteg inom utbildning och anställning.
Videointervju
Titel på initiativet: Fit4Internet
Land: Österrike
Genomförande organisation[er]: Fit4Internet
Kort beskrivning: Fit4Internet är en plattform som syftar till att höja den digitala kompetensen i Österrike. Plattformen bidrar till att öka kompetensen på olika sätt. F4i-verktygen ger möjlighet att få en orientering om ens egen kompetensnivå och på så sätt sporra användare att lära sig och förbättra sig på ett målinriktat sätt. Resurser för att öka den digitala kompetensen finns tillgängliga i informationsmoduler och fokusmoduler. Det finns också möjlighet att söka efter specifika lärandeerbjudanden inriktade på digital kompetens från olika leverantörer i fit4internet-kurskatalogen. Fit4Internet fungerar som en förmedlingsplattform, inte som en kursskapare.
Huvudmålgrupp: Den främsta målgruppen är vuxna över 45 år som saknar grundläggande digitala färdigheter.
Videointervju
Titel på initiativet: E-Guidance Service
Land: Danmark
Genomförande organisation[er]: Nationala myndigheten för IT och lärande i Danmark
Kort beskrivning: E-Guidance kompletterar och förbättrar den danska vägledningssystemet genom att tillhandahålla tillförlitlig och aktuell information samt underlätta medborgarnas utbildnings- och yrkesval genom en bred uppsättning digitala medel över hela landet.
Bland de olika tjänsterna erbjuder plattformen information om utbildnings- och utbildningsmöjligheter i hela Danmark, samt vägledning om hur man väljer en lämplig utbildningsväg; ger information om jobb, karriärer och tillgängliga anställningsmöjligheter i hela Danmark; ger vägledning om hur man söker jobb; utvecklar “Mitt kompetensportfolio”, ett verktyg som underlättar för användarna att skapa en omfattande översikt över vad de har lärt sig och vilka kompetenser de har förvärvat genom sina jobb.
Huvudmålgrupp: Arbetslösa vuxna; vuxna med låga digitala färdigheter som söker nya karriärmöjligheter; ungdomar; lärare.
Videointervju
Titel på initiativet: Tre sammanflätade digitala portaler för att förvärva arbetskompetenser och söka lediga platser
Land: Slovenien
Genomförande organisation[er]: Offentliga arbetsförmedlingen Zavod Republike Slovenije za zaposlovanje
Kort beskrivning:
Poišči delo – gör det möjligt för alla arbetssökande (öppet för alla) att få meddelanden om lediga platser, presentation av arbetsgivare och kommunikation med dem, designa CV, registrera sig i arbetsförmedlingens register, lämna in en ansökan om ekonomisk ersättning och beställa intyg från ZRSZ:s register.
eSvetovanje – är ett verktyg för effektiv karriärplanering och jobbsökning. Det rekommenderas att registrera sig innan användning för att säkerställa åtkomst till alla tjänster. Som inloggad användare kan du spara data i “Mapp” och komma åt de sparade resultaten av genomförda frågeformulär. Resultaten finns tillgängliga direkt. Störst vikt läggs vid personliga intressen, personlighet och kompetenser, och individerna kan även skapa en handlingsplan.
Kam in kako – En översikt över listan över lämpliga yrken som valts utifrån dina svar. Du kan få information om de yrken du är intresserad av, deras egenskaper, vilka färdigheter du behöver för dem och hur du kan förvärva dem. Det finns en jämförelse mellan de föreslagna yrkena för att hjälpa dig att fatta rätt beslut, samt möjlighet att skapa en karriärplan och skicka frågor till konsulten.
Huvudmålgrupp: Arbetslösa vuxna; vuxna med låga digitala färdigheter som söker nya karriärmöjligheter; ungdomar; andra
Videointervju
Titel på initiativet: PES Estonia
Land: Estland
Genomförande organisation[er]: Estlands arbetslöshetsförsäkringsfond
Kort beskrivning: Estland har under flera år erbjudit karriärtjänster online (via telefon, e-post och Skype) som ett alternativ till personliga möten. Det är ett sätt att överkomma hinder som hindrar människor från att besöka PES-kontor och att ge vägledning till dem som vill vara anonyma. Tjänsterna är gratis tillgängliga för alla, oavsett ålder eller ekonomisk aktivitet. COVID-19 har gjort det omöjligt med personliga möten, men olika online-verktyg används för att fortsätta ge stöd i en tid då det behövs som mest.
Huvudmålgrupp: Alla, de som har förlorat/letar efter anställning
Videointervju
Titel på initiativet: One Step Up
Land: Irland
Genomförande organisation[er]: AONTAS
Kort beskrivning: One Step Up vägleder tusentals människor i Irland varje år för att hitta sina utbildnings- och träningsoptioner genom att gratis tillhandahålla information om var man kan söka kurser, ekonomiskt stöd, kontaktuppgifter till olika tjänster och mycket mer för att hjälpa dig hitta din utbildningsväg. Tjänsten inkluderar: webbplats, gratis telefonsupport, meddelandeservice, informationsbroschyr, marknadsföringsmaterial, nationella kampanjer, utåtriktade aktiviteter (mässor, utställningar, evenemang). Som en del av AONTAS har eleverna tillgång till lärandeberättelser, lokalt kunnande om lärande, vägledning och ekonomi, evenemangskalender och en broschyr med all information om projektet. Webbplatsen är också tillgänglig och innehåller fler videor för att göra användningen ännu enklare.
Huvudmålgrupp: Arbetslösa vuxna, vuxna med låga digitala färdigheter som söker nya karriärmöjligheter, användare i utsatta områden, elever som vill få ett formellt utbildningsbevis.
Videointervju
Titel på initiativet: Skills Forward
Land: Storbritannien
Genomförande organisation[er]: NCFE Group
Kort beskrivning: De kombineras genom Skills Builder, Skills Portfolio, Skills Go, Skills Work och Skills Review. Deras unika bedömningar, resurser och sammanfattande bedömningar kan förändra hur utbildningsanordnare närmar sig funktionella färdigheter, GCSE och utveckling av anställningsbara färdigheter hos elever. Skills Forward eLearning, bedömning och färdighetsutvecklingsplattform används av högskolor, utbildningsanordnare och arbetsgivare som vill ha en korrekt överblick över elevernas framsteg. Plattformen möjliggör för anordnare att digitalt dokumentera bevis på en elevs färdigheter, kunskaper och yrkeskompetens och stödjer deras fortsatta färdighetsutveckling med högkvalitativa resurser. De samarbetar nära med sektorn för att säkerställa att deras kunders och elevernas behov kommer i första hand. De drivs av de enskilda framgångarna hos de personer som använder deras inlärningsplattform och har tillgång till deras läroplan.
Huvudmålgrupp: Elever, studenter, vuxna, vuxna med låga digitala färdigheter som söker nya karriärmöjligheter
Videointervju
Titel på initiativet: Jobsplus
Land: Malta
Genomförande organisation[er]: Maltas offentliga arbetsförmedlingstjänst
Kort beskrivning: I sina tidiga år fokuserade de på registrering av arbetssökande, att ge vägledning till dem och att hänvisa dem till sysselsättningsmöjligheter. Deras utbildningsfunktion fokuserade på att erbjuda utbildningskurser och hantera lärlingsprogram. Att ha specialiserade personer inom vägledning som kan erbjuda hjälp är användbart. Eftersom jobberbjudanden har minskat under pandemin, har arbetssökande främst vägledts till att söka onlinekurser som kan ge bättre framtida anställningsmöjligheter efter Covid-19-restriktionerna. Jobsplus har anpassat sina karriärvägledningstjänster för att möta de okonventionella förändringar som Covid-19-pandemin har tvingat på dem. Till exempel har all hjälp med jobbsökning, karriärvägledning och jobbcoachning för olika sårbara grupper genomförts genom virtuella möten eller per telefon.
Huvudmålgrupp: Arbetslösa; vuxna som söker en karriärförändring; sårbara grupper
Videointervju
Titel på initiativet: Leerwinkel
Land: Belgien
Genomförande organisation[er]: De Stap
Kort beskrivning: Leerwinkel erbjuder gratis information och skräddarsydd coachning om utbildning eller träning. Genom det goda samarbetet med utbildningsanordnare, (välfärds)organisationer och lokala myndigheter var det möjligt att få en överblick över lärandet och samordna aktiviteter. Tillsammans med lokala myndigheter och frivilligföreningar organiserade de sökningar efter anpassade läranderesurser. De har också ingått avtal med, till exempel, centrum för (grundläggande) vuxenutbildning för att öppna sina lärandecenter för våra kunder/konsulter. De har genomfört ett stort antal telefonsamtal, skickat e-postmeddelanden och genomfört online-videosamtal för att hålla sina kunder/konsulter engagerade. Dessa online-samtal är en ny ytterligare tjänst som har införts på grund av pandemin, men som de kommer att fortsätta erbjuda i framtiden.
Huvudmålgrupp: Arbetslösa vuxna, vuxna med låga digitala färdigheter som söker nya karriärmöjligheter, ungdomar, vuxna med en önskan om att lära sig, sårbara grupper
Videointervju
Titel på initiativet: The Skills Toolkit
Land: Storbritannien
Genomförande organisation[er]: Utbildningsdepartementet, Storbritannien
Kort beskrivning: The Skills Toolkit är en online-plattform som består av gratis onlinekurser, verktyg och resurser som hjälper elever att förbättra sina digitala och numeriska färdigheter. Utbildningsdepartementet har samrått med några av landets ledande utbildningsexperter och arbetsgivare för att skapa en samling högkvalitativa resurser som passar olika intressen och färdighetsnivåer online. Gratis kurser för att hjälpa dig att lära dig nya färdigheter eller byta jobb. Det inkluderar allmänna färdigheter som är tillämpliga på alla sektorer och mer specialiserade färdigheter.
Lär dig om:
- praktisk matematik
- datorgrundläggande
- personlig tillväxt och välbefinnande
- yrkesutveckling
- företag och ekonomi
- digital design och marknadsföring
- datorvetenskap
- kodning
Titel på initiativet: AKI
Land: Frankrike
Genomförande organisation[er]: INSUP – koordinator – Erasmus + strategiskt partnerskap med Det fransk-tyska ungdomskontoret, Det fransk-quebeciska ungdomskontoret, Bryssel Internationala ungdomsbureauet, Internationella ungdomskontor i Quebec, Vallonska företagsunionen.
Kort beskrivning: Målet med AKI är att hjälpa varje person att sätta ord på sin erfarenhet, att identifiera och framhäva tvärgående kompetenser som förvärvats i internationella mobilitetsprojekt.
AKI-verktygen är:
- En handbok som beskriver de 5 tvärgående AKI-kompetenserna: Öppenhet, Anpassning till förändring, Mänskliga relationer, Ansvarskänsla, Självförtroende och deras betydelse för att integrera arbetsmarknaden och samhället.
- Varje AKI-kompetens bryts ner i tre förmågor, symboliserade av tre olika kort för att påminna deltagarna om att de har kort i sina händer som en skicklig spelare som känner till sina bästa kort och kan spela dem vid behov.
- reflektera över sin internationella mobilitetserfarenhet genom att fylla i en enkät
- belysa förvärvade kompetenser med en personlig sammanfattning av kompetenser
- Unga vuxna som vill förstå tvärgående kompetenser bättre för att underlätta deras sociala och yrkesmässiga integration.
- Professionella, karriärvägledare för att hjälpa sin publik att tillägna sig de kompetenser som utvecklats under icke-formell utbildning (volontärarbete, medborgarutbildningsaktiviteter) och i en mobilitetserfarenhet
Titel på initiativet: ESKILL och DIGITAL KOMPETENS – Webbinarium om digitala verktyg och färdigheter för arbetssökande
Land: Italien
Genomförande organisation[er]: – Fondazione Mondo Digitale – Roma Capitale COL NETWORK
Kort beskrivning: En serie onlinekurser riktade till klienter för att använda som ett verktyg för vägledning och aktivt arbetssökande (användning av smartphones och de viktigaste verktygen relaterade till nätverket för arbetssökande samt andra möjligheter för aktiva åtgärder och digital tillgång till sysselsättningstjänster, etc.)
Main Target Group: Unga människor och vuxna som är arbetslösa och/eller riskerar socialt utanförskap och har liten eller ingen förmåga att använda grundläggande digitala verktyg (användare som identifieras inom nätverket av karriärvägledningscentrum)
Videointervju
Dela:
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Pinterest
Relaterat inläggs
Project Launch – HERoic Tracks.
We will continue to provide updates on HERoic Tracks through our website and social media
Empowering Careers in a Digital Age: Unveiling the Impact of DIGI-BREAKER PLUS (DB+) Meeting’s Key Outputs
The DIGI-BREAKER PLUS (DB+) initiative is more than a mere collaboration; it’s a forward-thinking partnership
Bryta hinder och bygga gemenskap för effektiv, hållbar och inkluderande digitalisering av vuxenhandledningstjänster
DIGI-BREAKER+ (DigiBreaker+) är ett ambitiöst projekt, finansierat av Erasmus+ Cooperation Partnerships Programme, med syfte att
Samling av god praxis för e-vägledning i hela Europa
MOTIV-ACTION-projektet syftar till att skapa nya karriärmöjligheter för arbetslösa vuxna genom att öka och förbättra
Lettlands erfarenhet av e-karriärvägledning
Få en inblick i Lettlands erfarenhet av e-karriärvägledning.
De främsta målen med MOTIV-ACTION-projektet är att utveckla
Europeisk e-vägledning för lärande och karriär (EAEA-evenemang)
Den 13 september 2022 mellan klockan 13:30 och 16:00 med en kostnadsfri lunch.
Huis van het