Samling av god praxis för e-vägledning i hela Europa.
DIGITALISERING, SYSSLSÄTTNING, UPPDATERING
MOTIV-ACTION-projektet MOTIV-ACTION-projektet syftar till att skapa nya karriärmöjligheter för arbetslösa vuxna genom att öka och förbättra digitala vägledningstjänster i Europa. Projektets partners kommer att skapa en uppsättning digitala verktyg som stöder arbetslösa vuxna att få tillgång till lärande- och karriärmöjligheter. Projektet utvecklar också innovativa metoder för sysselsättningsrådgivare, yrkesvägledare och vuxenutbildningsleverantörer. MOTIV-ACTION-projektet startade i november 2020, och sedan dess har partner varit upptagna med att samla goda exempel från hela Europa. European Association for the Education of Adults har framgångsrikt samlat tio nationella exempel från nio länder. För varje exempel har vi genomfört 30-minutersintervjuer och förberett tvåminutersvideos för att främja initiativen. Videorna kommer att finnas tillgängliga på MOTIV-ACTION-webbplatsen (www.motiv-action.eu) tillsammans med andra videor skapade av partnerorganisationerna. Baserat på lärdomarna från exemplen kommer konsortiet att förbereda en handbok och en onlinekurs. En översikt över de nationella exemplen EAEA-exemplen behandlar både karriär- och utbildningsvägledning. Vissa är mer nyligen etablerade, men majoriteten representerar väletablerade praxis inom respektive land. De erbjuder främst kostnadsfria tjänster och lägger särskild vikt vid tillgänglighet. Särskild betoning läggs på sårbara grupper och missgynnade användare. De slovenska, estniska, slovakiska, maltesiska och danska e-vägledningstjänsterna ingår i de offentliga arbetsförmedlingarna och betraktas som ytterligare verktyg för arbetslöshetskontor. “One step up” (Irland) och “fit4internet” (Österrike) drivs av ett partnerskap mellan offentlig och privat sektor, vilket gör dem kapabla att täcka en stor variation av behov och målgrupper, samt att anta en framåtblickande strategi. “Skills forward” från Storbritannien är den enda tjänsten som marknadsförs genom andra leverantörer, som universitet eller högskolor. Hur (e-)vägledning har förändrats under pandemin En av frågorna vi ställde i intervjuerna handlade om pandemins påverkan på vägledningstjänsterna. Alla intervjuade bekräftade att de var tvungna att digitalisera sitt dagliga arbete. Vissa av dem (som Skills Forward i Storbritannien och eGuidance-systemet i Danmark) hade inga problem med det, eftersom de redan fungerade helt på distans. Det danska systemet är särskilt tillgängligt i det avseendet, eftersom vem som helst kan kontakta dem för en rådgivningssession via telefon eller Skype under deras långa öppettider. Den estniska eGuidance-tjänsten och maltesiska Jobsplus kunde säkerställa sin närvaro online vid en karriärmässa och erbjuda stödmaterial för att användarna skulle kunna dra full nytta av deras tjänster. Deltagandet och framgången var högre än förväntat, och därför överväger de att använda hybridmetodik i framtiden. I länder som Slovakien och Slovenien kunde arbets- och vägledningstjänster online fortsätta att möta sina kunder under perioder med låg Covid-19-utbredning. Inte bara nationella initiativ Vårt huvudmål var att hitta nationella exempel på e-vägledning. Men vi ville också inkludera GOAL-projektet. GOAL utvecklade eller utvidgade vägledning och karriärorientering för lågutbildade vuxna i sex länder: Belgien (Flandern), Tjeckien, Island, Litauen, Nederländerna och Slovenien (https://adultguidance.eu/about-the-project). Trots att projektet avslutades 2018 betraktas det fortfarande som ett av de mest framgångsrika projekten inom ämnet. Vi hade möjlighet att prata med projektledaren Nadia Reynders och ta reda på mer om huvudresultaten från de olika pilotprojekten, särskilt det som genomfördes i Belgien. Det huvudsakliga rekommendationen hon gav oss var att inrätta en oberoende tjänst för att låta eleverna få vägledning och information om mer varierande utbildningsvägar. Om du vill få mer information om de beskrivna exemplen kan du besöka följande webbplatser:- Three digital portals for gaining work competences and searching vacancies; www.kaminkako.si, www.esvetovanje.si, poiscidelo.si, Slovenien
- One step up; https://www.onestepup.ie/, Irland
- Skills Forward; https://www.skillsforward.co.uk/, Storbritannien
- GOAL (Guidance and Orientation for Adult Learners); https://adultguidance.eu/, EU
- fit4internet; https://www.fit4internet.at/, Österrike
- PES Estonia; https://www.tootukassa.ee/eng, Estland
- Labour Market Internet Guide; https://www.istp.sk/, Slovakien
- Jobsplus; https://jobsplus.gov.mt/, Malta
- eGuidance Service; https://www.ug.dk/evejledning, Danmark
Dela:
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Pinterest
Relaterat inläggs
Project Launch – HERoic Tracks.
We will continue to provide updates on HERoic Tracks through our website and social media
Empowering Careers in a Digital Age: Unveiling the Impact of DIGI-BREAKER PLUS (DB+) Meeting’s Key Outputs
The DIGI-BREAKER PLUS (DB+) initiative is more than a mere collaboration; it’s a forward-thinking partnership
Bryta hinder och bygga gemenskap för effektiv, hållbar och inkluderande digitalisering av vuxenhandledningstjänster
DIGI-BREAKER+ (DigiBreaker+) är ett ambitiöst projekt, finansierat av Erasmus+ Cooperation Partnerships Programme, med syfte att
Lettlands erfarenhet av e-karriärvägledning
Få en inblick i Lettlands erfarenhet av e-karriärvägledning.
De främsta målen med MOTIV-ACTION-projektet är att utveckla
IO1: Insamling av goda exempel
Databasen för bästa praxis IO1 tillhandahåller relevant information – delad direkt av dess genomförare –
Europeisk e-vägledning för lärande och karriär (EAEA-evenemang)
Den 13 september 2022 mellan klockan 13:30 och 16:00 med en kostnadsfri lunch.
Huis van het